DataEnterin palveluliiketoimintajohtaja Matti Kanervo kävi Ranskan Nizzassa sparraamassa verrokkiryhmän kanssa. Aiheena miten seuraavat vuodet tulevat muuttamaan IT-palveluntarjoajien (MSP) liiketoimintaa.
Matin kooste reissusta:
Oliko tämä ajankäytön arvoista? Mielestäni tarpeellista ja jopa pakollista, mikäli aikoo pitää yrityksen toimintakykyisenä tulevaisuudessa.
Keskiössä olivat tekoälyratkaisut, mutta käytimme runsaasti aikaa aivotteluun myös automaatiosta.
- Automaatio kaikessa usein toistuvassa tekemisessä
- Tekoälyt IT-asiantuntijan tukena
- AI-ratkaisut muuttavat asiakasyrityksien tapaa toimia
Sparrausryhmässä oli tällä kertaa yrityksiä Iso-Britanniasta, Belgiasta, Alankomaista, Etelä-Afrikasta ja minä edustamassa Suomea.
Muutama tärkein nosto:
• Mitä jos parin vuoden päästä tarvitsisit vain kolmasosan IT-asiantuntijoita hoitamaan saman työkuorman?
• Entä jos markkinoille on tullut ketterä puhtaasti automatiikkaa ja AI-agentteja hyödyntävä kilpailija, joka kykenee hoitamaan samat tehtävät muutaman asiantuntijan voimin, kun sinulla tarvitaan kymmeniä asiantuntijoita?
Elämme aikaa, jolloin eteneminen kehittyneempiin ratkaisuihin tulee olla jo hyvässä vauhdissa. Väittäisin, että muutaman vuoden kuluttua dinosauruksia alkaa kuolemaan, ja samaa mieltä tunnuttiin olevan myös sparrausryhmässä maasta riippumatta.
Sitten hyvin tiivistetysti sparrauksista.
Perinteisiin seminaariesityksiin käytettiin kohtuullisesti aikaa, jotta tilaa oli sekä päivällä että pitkälle iltoihin asti keskustella ja haastaa toimintamalleja reilun kymmenen muun IT-palveluntarjoajan kanssa. Mitä voittoja on saavutettu, millä tavoin, mitä haasteita on kohdattu, millaisia umpikujia on tullut vastaan sekä missä tilassa yritykset ovat tällä hetkellä AI:n ja automaation suhteen?
Sanoisin, että DataEnter on tietyiltä osin jo oikealla polulla erityisesti automaation suhteen, muutamat loistavat tärpit ovat käytännössä perusteiltaan valmiina käyttöönottoa lukuun ottamatta. Monelta kulmalta esimerkiksi tekoälyn suhteen olemme vasta muuttamassa ajattelutapaa tulevaan. Ja juuri siitä on kysymys: muutos on enemmän ajattelutavan muutos kuin maali, jota tavoitellaan.
Erityiset kiitokset järjestelmätoimittajallemme N-ablelle toiminnan organisoinnista. Tällainen on mahtava kädenojennus itäisessä Suomessa toimivan yrityksen johtamiseen. Kotiin on hieno palata ”salkku” täynnä ideoita.
Vaikka kirjoitin tekoälystä vain omassa toiminnassa, AI tulee muuttamaan merkittävästi myös asiakasyrityksien tapaa toimia. Tällä on suuri merkitys siihen, miten yhteistä matkaa asiakkaiden kanssa luodaan.
Asia, joka tulee ottaa huomioon palveluissa, omassa osaamisessa sekä suhtautumisessa asiakkaan tarpeisiin.
Matti Kanervo
Palveluliiketoimintajohtaja
Ota yhteyttä: olemme täällä juuri sinua varten.
Asiakaspalvelu: sales@dataenter.fi
+358 40 556 7500
Kauppakatu 50, 78200 VARKAUS
Telitie 1D, 80100 JOENSUU
Viestikatu 3, 70600 KUOPIO
Pohjolankatu 5, 74100 IISALMI
Pohjolankatu 20, 87100 KAJAANI
Jatatie 18, 93600 KUUSAMO
Yhteystietomme ovat muotoa etunimi.sukunimi@dataenter.fi
YHTEISTYÖSSÄ