DataEnter Logo
22.01.2025

ICT-kokonaisuuden merkitys liiketoiminnassa

Nykypäivän liiketoiminnassa ICT-palvelut ovat yhä isommassa roolissa ja joissain yrityksissä jopa liiketoiminnan kriittinen osa. Nykypäivän ICT-palvelutarjonta on laajaa, ja ICT-palveluita tarjoavia yrityksiä on paljon, koska työ on tehtävissä lähes täysin etäyhteyksien kautta. ICT-palveluntarjoajia löytyy yhden miehen yrityksistä suuriin pörssiyhtiöihin saakka.

Miten tällaisessa ”moninaisten ICT-palveluntarjoajien viidakossa” tulisi siis toimia? Kannattaako palveluita ostaa sieltä, mistä niitä halvimmalla saa, vai tulisiko sittenkin katsoa enemmän palvelukokonaisuutta tai ICT-kumppanin tarjoamia hyötyjä koko liiketoiminnan kannalta?

Kun mietitään ICT-kokonaisuutta, tulee kaikille varmasti mieleen tärkeimpänä asiana toimivuus. Miten helppoa toimivuuden saavuttaminen on ja mitä se vaatii yrityspäättäjiltä ja/tai ICT-päättäjiltä? Tarjontaa on paljon ja melkein kaikki tarjoajat julistavat sitä, että juuri heidän palveluidensa avulla hommat saadaan toimimaan ja samalla asioita kehitetään.
– Mutta mistä tietää, onko asiat oikeasti niin?

ICT-kumppanin valinnan hankaluus

ICT-kumppania valitessa katsotaan mahdollisen palveluntarjoajan referenssejä, jotta tehdään viisaita päätöksiä kumppanin valinnassa. Tässä haasteena on se, että vain harvoin kaikista merkittävimmät asiakkaat antavat mainita itseään palvelun suosittelijana. Julkiset referenssit eivät anna täyttä kuvaa siitä toimijasta, mikä on tarkastelun alla.

Toisena asiana tarkastelussa ovat tarjotut palvelut ja niiden hinnoittelut. Tässä haasteena on se, että monesti nykypäivänä tarjotut palvelut ovat monella tarjoajalla kovin samanlaisia ja hinnoittelussa saattaa olla vain pieniä eroja eri toimijoiden välillä.

➡️ Näiden kahden asian kautta on siis melko hankala hypätä minkään toimijan kelkkaan täysin varmana siitä, että hommat toimivat ja saadaan myös eteenpäin vievää kehitystä.

Pihvi

Moni varmaan jo tässä vaiheessa miettii, mikä tässä tekstissä on se kuuluisa pihvi. Puhutaan kokonaisuudesta ja siitä, miten hankalaa on valita itselleen sopiva ICT-kumppani. Pihvinä voidaan pitää sitä, miten tärkeässä roolissa IT yrityksessä on ja sitä, miten monelta eri kantilta IT:tä juuri siitä syystä kannattaa miettiä.

Ilman ymmärrystä tästä kokonaisuudesta, on hankala saada ICT:stä toimivaa tai liiketoimintaa tukevaa.

Asian voi rinnastaa lihaskipuun.

Esimerkkitilanne: Selkäsi on kipeä ja hierot kipeää lihasta. Saat särkyyn ehkä hetkellisen avun, mutta ymmärtämättä ihmiskehon kokonaisvaltaisuutta ja sitä, mistä kipu johtuu, et oikeasti pääse ongelmasta eroon.

Sama pätee ICT-ympäristöön. Jos yritykselläsi tai IT-kumppanillanne ei ole ymmärrystä kokonaisuudesta, on ympäristöä hankalaa, ellei mahdotonta saada toimivaksi ja ylläpito menee niiden kuuluisien tulipalojen sammutteluksi. ICT-kokonaisuutta ajatellessa on siis tärkeä olla ymmärrys siitä, miten vaikka se yksi vanha verkkokaapeli siellä yrityksen sisäverkossa voi vaikuttaa koko yrityksen sisäverkon liikennöintiin hidastavasti samalla tavalla kuin vanha juoksukenkä ihmiskehon toimintaan juostessa – siitä voi seurata pitkittynyt selkäkipu.

Miten tunnistaa itselle sopiva ICT-kumppani?

Suoranaista, lyhyttä tai selkeää vastausta tähän ei voi antaa kukaan, mutta tiettyjä viitteitä voidaan tässä mainita.

  1. Kumppanin kanssa käydyissä keskusteluissa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, keskittyykö mahdollinen palveluntarjoaja pelkästään pyydettyyn asiaan, vai pyrkiikö tarjoaja selvittämään ICT-kokonaisuutta laajemmin. Tällöin tämä kumppani pyrkii pääsemään paremmin kärryille olemassa olevasta infrasta tarjotakseen mahdollisimman hyvin soveltuvaa ratkaisua kokonaisuutta ajatellen, eikä välttämättä rahankiilto silmissä ottamaan koko ICT-infraa haltuun.
  2. Toisena asiana voidaan varmasti mainita se, miten mahdollinen kumppani haastaa sinua ICT-päättäjänä pyydetystä tarjouksesta. Se, että mahdollinen kumppani kyseenalaistaa tekemääsi tarjousta, ei tarkoita sitä, että olisit valmistellut tarjouspyynnön huonosti, vaan sitä, että mahdollinen palveluntarjoaja haluaa varmistua siitä, että olet varmasti ottanut kaikki kokonaisuuteen ja tulevaisuuteen vaikuttavat tekijät huomioon sekä tuoda lisänäkökulmia päätöksen tekoon.

Nykypäivän ICT-kumppanin tarkoitus on siis lähtökohtaisesti olla aidosti kumppani, eikä pelkästään pakollisista palveluista laskuttava taho. Tämän parhaimmillaan huomaa siinä, että kumppani on mukana tekemässä ehdotuksia ja päätöksiä tulevaan.

ICT-palveluista päätöksiä tehdessä tai miettiessä sitä, että kannattaako asioita hoitaa yrityksen sisällä vai ottaa avuksi myös ulkopuolisia tahoja, pitää moni asia huomioida kokonaisuutta ajatellen. Se, että hakee vaan yhteen asiaan ulkopuolista ratkaisua, voi pahimmillaan johtaa huonoon lopputulokseen, mikäli yrityksen ICT-ympäristön kokonaisuutta ei osata ottaa kunnolla huomioon omasta eikä kumppanin toimesta.

Toimiva ICT-ympäristö on kuin tuhannen palan palapeli: tekemiseen menee paljon aikaa ja jos yksikin pala puuttuu tai on puutteellinen, kokonaisuus ei ole täydellinen. Jokainen komponentti, olipa kyseessä laitteisto, ohjelmisto tai verkko, on tärkeä osa kokonaisuutta. Mikäli yksikin osa järjestelmästä ei toimi optimaalisesti, ongelmien ratkaiseminen voi olla haastavaa ja työlästä.

Joona Kuronen, myyntipäällikkö

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä artikkelit

Ajankohtaista tietoa it-maailmasta

06.02.2025

Tiedosto katosi – mitä tehdä ja miten välttää tulevat tilanteet?

1. Etsi tiedostoa Jos tiedosto näyttää kadonneen, aloita yksinkertaisista tarkistuksista: 2. Kokeile palautustyökaluja Jos perushaut eivät tuota tulosta, voit kokeilla...
Lue lisää
31.01.2025

Varmuuskopioinnin parhaat käytännöt

Kuvittele tilanne: yrityksesi tärkeimmät asiakirjat, sähköpostit ja asiakasrekisterit katoavat yhdessä hetkessä. Tiedostot eivät ole roskakorissa, eikä IT-tuki voi palauttaa niitä...
Lue lisää
22.01.2025

ICT-kokonaisuuden merkitys liiketoiminnassa

Nykypäivän liiketoiminnassa ICT-palvelut ovat yhä isommassa roolissa ja joissain yrityksissä jopa liiketoiminnan kriittinen osa. Nykypäivän ICT-palvelutarjonta on laajaa, ja ICT-palveluita...
Lue lisää
13.01.2025

Tule mukaan oppimaan, miten tekoäly voi tehostaa liiketoimintaa

DataEnter järjestää webinaarin tekoälystä 6.2.2025 klo 8.30–9.30. Tekoäly ei ole enää vain suuryritysten etuoikeus. Pk-yritykset voivat hyödyntää tekoälyä monin eri...
Lue lisää
23.12.2024

IT-palveluillemme Avainlippu-merkki

Suomalainen työ ry on myöntänyt Data-Enter Oy:n IT-palveluille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Voimme ylpeästi kertoa, että...
Lue lisää
23.12.2024

Data-Enter Oy ja Herman IT Oy yhdistyvät

Data-Enter Oy ja Herman IT Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla Herman IT Oy:n IT-liiketoiminta siirtyy kokonaisuudessaan Data-Enter Oy:lle 1.1.2025 alkaen....
Lue lisää
23.12.2024

Miten tehdä vastuullisempaa IT-laitteiden hankintaa?

Yrityslaitteiden hankinta ei ole vain tekninen päätös, vaan se tarjoaa mahdollisuuden toimia vastuullisesti ja kestävästi. Kun valinnat tehdään huolella, hyödyt...
Lue lisää
23.12.2024

Mitä pitää tehdä kyberhyökkäyksen sattuessa?

Pelottaviakin uhkakuvia maalaillaan, eikä se aina ole pelkkää skenaarioajattelua – joskus uhkakuvat käyvät toteen. Kyberhyökkäyksen käsittely ei ole leikin asia...
Lue lisää
23.12.2024

NIS2-direktiivin tarkoitus

NIS2-direktiivi on päivitys Euroopan unionin verkko- ja tietoturvadirektiiville, joka säätää tietoturvavelvollisuuksista ja häiriöraportoinnista useilla eri toimialoilla. Jo ennestään käytössä olleella...
Lue lisää
23.12.2024

Onko ICT-palveluiden ulkoistus tie huolettomampaan liiketoimintaan?

IT aiheuttaa monia erilaisia tunteiden kirjoja innostuksesta, inspiraatiosta ja helpotuksesta aina hiusten ennenaikaiseen harmaantumiseen ja epätoivoon. IT:n voi nähdä pakollisena...
Lue lisää

KAIKKI ARTIKKELIT

Kiinnostuitko toimivista IT-palveluistamme?

Ota yhteyttä: olemme täällä juuri sinua varten.








    Asiakaspalvelu: sales@dataenter.fi

    +358 40 556 7500

    Kauppakatu 50, 78200 VARKAUS
    Telitie 1D, 80100 JOENSUU
    Viestikatu 3, 70600 KUOPIO
    Pohjolankatu 5, 74100 IISALMI
    Pohjolankatu 20, 87100 KAJAANI
    Jatatie 18, 93600 KUUSAMO

    Yhteystietomme ovat muotoa etunimi.sukunimi@dataenter.fi

    YHTEISTYÖSSÄ