Nykypäivän liiketoiminnassa ICT-palvelut ovat yhä isommassa roolissa ja joissain yrityksissä jopa liiketoiminnan kriittinen osa. Nykypäivän ICT-palvelutarjonta on laajaa, ja ICT-palveluita tarjoavia yrityksiä on paljon, koska työ on tehtävissä lähes täysin etäyhteyksien kautta. ICT-palveluntarjoajia löytyy yhden miehen yrityksistä suuriin pörssiyhtiöihin saakka.
Miten tällaisessa ”moninaisten ICT-palveluntarjoajien viidakossa” tulisi siis toimia? Kannattaako palveluita ostaa sieltä, mistä niitä halvimmalla saa, vai tulisiko sittenkin katsoa enemmän palvelukokonaisuutta tai ICT-kumppanin tarjoamia hyötyjä koko liiketoiminnan kannalta?
Kun mietitään ICT-kokonaisuutta, tulee kaikille varmasti mieleen tärkeimpänä asiana toimivuus. Miten helppoa toimivuuden saavuttaminen on ja mitä se vaatii yrityspäättäjiltä ja/tai ICT-päättäjiltä? Tarjontaa on paljon ja melkein kaikki tarjoajat julistavat sitä, että juuri heidän palveluidensa avulla hommat saadaan toimimaan ja samalla asioita kehitetään.
– Mutta mistä tietää, onko asiat oikeasti niin?
ICT-kumppania valitessa katsotaan mahdollisen palveluntarjoajan referenssejä, jotta tehdään viisaita päätöksiä kumppanin valinnassa. Tässä haasteena on se, että vain harvoin kaikista merkittävimmät asiakkaat antavat mainita itseään palvelun suosittelijana. Julkiset referenssit eivät anna täyttä kuvaa siitä toimijasta, mikä on tarkastelun alla.
Toisena asiana tarkastelussa ovat tarjotut palvelut ja niiden hinnoittelut. Tässä haasteena on se, että monesti nykypäivänä tarjotut palvelut ovat monella tarjoajalla kovin samanlaisia ja hinnoittelussa saattaa olla vain pieniä eroja eri toimijoiden välillä.
➡️ Näiden kahden asian kautta on siis melko hankala hypätä minkään toimijan kelkkaan täysin varmana siitä, että hommat toimivat ja saadaan myös eteenpäin vievää kehitystä.
Moni varmaan jo tässä vaiheessa miettii, mikä tässä tekstissä on se kuuluisa pihvi. Puhutaan kokonaisuudesta ja siitä, miten hankalaa on valita itselleen sopiva ICT-kumppani. Pihvinä voidaan pitää sitä, miten tärkeässä roolissa IT yrityksessä on ja sitä, miten monelta eri kantilta IT:tä juuri siitä syystä kannattaa miettiä.
Ilman ymmärrystä tästä kokonaisuudesta, on hankala saada ICT:stä toimivaa tai liiketoimintaa tukevaa.
Asian voi rinnastaa lihaskipuun.
Esimerkkitilanne: Selkäsi on kipeä ja hierot kipeää lihasta. Saat särkyyn ehkä hetkellisen avun, mutta ymmärtämättä ihmiskehon kokonaisvaltaisuutta ja sitä, mistä kipu johtuu, et oikeasti pääse ongelmasta eroon.
Sama pätee ICT-ympäristöön. Jos yritykselläsi tai IT-kumppanillanne ei ole ymmärrystä kokonaisuudesta, on ympäristöä hankalaa, ellei mahdotonta saada toimivaksi ja ylläpito menee niiden kuuluisien tulipalojen sammutteluksi. ICT-kokonaisuutta ajatellessa on siis tärkeä olla ymmärrys siitä, miten vaikka se yksi vanha verkkokaapeli siellä yrityksen sisäverkossa voi vaikuttaa koko yrityksen sisäverkon liikennöintiin hidastavasti samalla tavalla kuin vanha juoksukenkä ihmiskehon toimintaan juostessa – siitä voi seurata pitkittynyt selkäkipu.
Suoranaista, lyhyttä tai selkeää vastausta tähän ei voi antaa kukaan, mutta tiettyjä viitteitä voidaan tässä mainita.
Nykypäivän ICT-kumppanin tarkoitus on siis lähtökohtaisesti olla aidosti kumppani, eikä pelkästään pakollisista palveluista laskuttava taho. Tämän parhaimmillaan huomaa siinä, että kumppani on mukana tekemässä ehdotuksia ja päätöksiä tulevaan.
ICT-palveluista päätöksiä tehdessä tai miettiessä sitä, että kannattaako asioita hoitaa yrityksen sisällä vai ottaa avuksi myös ulkopuolisia tahoja, pitää moni asia huomioida kokonaisuutta ajatellen. Se, että hakee vaan yhteen asiaan ulkopuolista ratkaisua, voi pahimmillaan johtaa huonoon lopputulokseen, mikäli yrityksen ICT-ympäristön kokonaisuutta ei osata ottaa kunnolla huomioon omasta eikä kumppanin toimesta.
Toimiva ICT-ympäristö on kuin tuhannen palan palapeli: tekemiseen menee paljon aikaa ja jos yksikin pala puuttuu tai on puutteellinen, kokonaisuus ei ole täydellinen. Jokainen komponentti, olipa kyseessä laitteisto, ohjelmisto tai verkko, on tärkeä osa kokonaisuutta. Mikäli yksikin osa järjestelmästä ei toimi optimaalisesti, ongelmien ratkaiseminen voi olla haastavaa ja työlästä.
Joona Kuronen, myyntipäällikkö
Ota yhteyttä: olemme täällä juuri sinua varten.
Asiakaspalvelu: sales@dataenter.fi
+358 40 556 7500
Kauppakatu 50, 78200 VARKAUS
Telitie 1D, 80100 JOENSUU
Viestikatu 3, 70600 KUOPIO
Pohjolankatu 5, 74100 IISALMI
Pohjolankatu 20, 87100 KAJAANI
Jatatie 18, 93600 KUUSAMO
Yhteystietomme ovat muotoa etunimi.sukunimi@dataenter.fi
YHTEISTYÖSSÄ