DataEnter Logo
23.12.2024

Miten tehdä vastuullisempaa IT-laitteiden hankintaa?

Yrityslaitteiden hankinta ei ole vain tekninen päätös, vaan se tarjoaa mahdollisuuden toimia vastuullisesti ja kestävästi. Kun valinnat tehdään huolella, hyödyt näkyvät paitsi liiketoiminnan sujuvuudessa myös ympäristövaikutuksissa ja kustannustehokkuudessa.

Tässä 10 vinkkiä siihen, miten yrityksissä ja organisaatioissa voidaan tehdä vastuullisia valintoja laitehankinnoissa: kevyesti mutta asiantuntevasti.

1. Laatu ennen kaikkea
Yrityskäyttöön suunnitellut laitteet ovat kestävämpiä kuin kuluttajamallit. Ne on rakennettu kestämään intensiivistä käyttöä, ja niiden pidempi elinkaari tarkoittaa vähemmän vaihtotarpeita ja vähemmän sähkö- ja elektroniikkajätettä.

2. Oikea laite oikeaan tarpeeseen
Järkevä laitehankinta tarkoittaa tarpeen mukaista valintaa. Ei liian suurta, ei liian pientä, vaan juuri sopivaa. Kun laite on mitoitettu oikein, se kestää pidempään ja toimii tehokkaasti.

3. Uusi tekniikka on investointi tulevaisuuteen
Vaikka uusimman mallin hinta voi aluksi kirpaista, se todennäköisesti maksaa itsensä kuitenkin takaisin. Uudempi tekniikka takaa pidemmän käyttöiän ja varmistaa, että laitteet pysyvät ajan tasalla myös elinkaarensa loppupuolella. Lisäksi energiatehokkaat laitteet säästävät sekä sähköä että kustannuksia.

4. Muista kierrätys ja tietoturva
Laitteen elinkaaren lopussa vastuullisuus korostuu. Vanhojen laitteiden kierrätys ja tietoturvallinen hävitys ovat olennainen osa vastuullista toimintaa. Luotettava kumppani hoitaa prosessin ympäristöystävällisesti ja varmistaa, että data pysyy turvassa.

5. Laitepalvelut on vaihtoehto ostamiselle
Kaikkea ei tarvitse omistaa. Palvelulaitesopimukset ovat fiksu tapa varmistaa, että yritykselläsi on aina ajantasaiset laitteet ilman huolta niiden päivityksestä tai kierrätyksestä.

6. Panosta korjattavuuteen ja huoltoon
Vastuullisesti suunnitellut laitteet ovat helposti korjattavissa ja päivitettävissä. Modulaariset ratkaisut tekevät esimerkiksi yksittäisten osien vaihdosta helppoa, mikä pidentää laitteen käyttöikää merkittävästi.

7. Kestävyys alkaa valmistajasta
Kannattaa valita toimittajia, jotka panostavat vastuulliseen tuotantoon. Valmistajien kiertotalousratkaisut, vähähiilisyys ja ympäristösertifikaatit kertovat, että valintasi tukee kestävää kehitystä.

8. Vältä turhia hankintoja
Ennen “Tilaa nyt”-napin klikkaamista kannattaa miettiä, tarvitaanko todella uutta laitetta. Nykyisten resurssien optimointi voi vähentää tarpeetonta kulutusta ja säästää sekä rahaa että ympäristöä.

9. Käytetyt yrityskoneet
Uusi elämä vanhoille laitteille. Jos uutta ollaan hankkimassa, samalla voidaan harkita myös käytettyjen ja kunnostettujen laitteiden hyödyntämistä. Ne ovat usein erinomaisessa kunnossa ja niiden hiilijalanjälki on jo pienempi kuin täysin uusien laitteiden.

10. Henkilöstön osaaminen on avain kestävyyteen
Koulutusta ei pidä unohtaa. Kun henkilöstö, eli laitteiden loppukäyttäjät, osaavat käyttää laitteita oikein ja huolehtia niiden ylläpidosta, laitteet kestävät pidempään ja toimivat paremmin.

Kun vastuullisuus ja käytännöllisyys kulkevat käsi kädessä, laitehankinnoista saa tehtyä helpon mutta ympäristötietoisen valinnan.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä artikkelit

Ajankohtaista tietoa it-maailmasta

22.01.2025

ICT-kokonaisuuden merkitys liiketoiminnassa

Nykypäivän liiketoiminnassa ICT-palvelut ovat yhä isommassa roolissa ja joissain yrityksissä jopa liiketoiminnan kriittinen osa. Nykypäivän ICT-palvelutarjonta on laajaa, ja ICT-palveluita...
Lue lisää
13.01.2025

Tule mukaan oppimaan, miten tekoäly voi tehostaa liiketoimintaa

DataEnter järjestää webinaarin tekoälystä 6.2.2025 klo 8.30–9.30. Tekoäly ei ole enää vain suuryritysten etuoikeus. Pk-yritykset voivat hyödyntää tekoälyä monin eri...
Lue lisää
23.12.2024

IT-palveluillemme Avainlippu-merkki

Suomalainen työ ry on myöntänyt Data-Enter Oy:n IT-palveluille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Voimme ylpeästi kertoa, että...
Lue lisää
23.12.2024

Data-Enter Oy ja Herman IT Oy yhdistyvät

Data-Enter Oy ja Herman IT Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla Herman IT Oy:n IT-liiketoiminta siirtyy kokonaisuudessaan Data-Enter Oy:lle 1.1.2025 alkaen....
Lue lisää
23.12.2024

Miten tehdä vastuullisempaa IT-laitteiden hankintaa?

Yrityslaitteiden hankinta ei ole vain tekninen päätös, vaan se tarjoaa mahdollisuuden toimia vastuullisesti ja kestävästi. Kun valinnat tehdään huolella, hyödyt...
Lue lisää
23.12.2024

Mitä pitää tehdä kyberhyökkäyksen sattuessa?

Pelottaviakin uhkakuvia maalaillaan, eikä se aina ole pelkkää skenaarioajattelua – joskus uhkakuvat käyvät toteen. Kyberhyökkäyksen käsittely ei ole leikin asia...
Lue lisää
23.12.2024

NIS2-direktiivin tarkoitus

NIS2-direktiivi on päivitys Euroopan unionin verkko- ja tietoturvadirektiiville, joka säätää tietoturvavelvollisuuksista ja häiriöraportoinnista useilla eri toimialoilla. Jo ennestään käytössä olleella...
Lue lisää
23.12.2024

Onko ICT-palveluiden ulkoistus tie huolettomampaan liiketoimintaan?

IT aiheuttaa monia erilaisia tunteiden kirjoja innostuksesta, inspiraatiosta ja helpotuksesta aina hiusten ennenaikaiseen harmaantumiseen ja epätoivoon. IT:n voi nähdä pakollisena...
Lue lisää

KAIKKI ARTIKKELIT

Kiinnostuitko toimivista IT-palveluistamme?

Ota yhteyttä: olemme täällä juuri sinua varten.








    Asiakaspalvelu: sales@dataenter.fi

    +358 40 556 7500

    Kauppakatu 50, 78200 VARKAUS
    Telitie 1D, 80100 JOENSUU
    Viestikatu 3, 70600 KUOPIO
    Pohjolankatu 5, 74100 IISALMI
    Pohjolankatu 20, 87100 KAJAANI
    Jatatie 18, 93600 KUUSAMO

    Yhteystietomme ovat muotoa etunimi.sukunimi@dataenter.fi

    YHTEISTYÖSSÄ